< Terug
     

Hallo:

Ik ben Giovanni (Jan), de schoonvader van Danny, getrouwd met Jeannette en vader van Martine, Arjan en Ties. Het motorvirus heb ik van mijn vader gekregen en overgebracht op mijn  dochter. Ik mocht als + 6 of 7 jarige bij mijn vader voorop de motor mee. Totdat we aangehouden werden en een agent zei, dat dat levensgevaarlijk was en ik naar achteren werd verbannen. Weg uitzicht. Later kreeg ik de motor van mijn vader, maar ik mocht nog niet rijden, ik was pas 16 jaar. Dus poetsen en warm draaien was het motto. Toen ik 18 werd was het autorijbewijs en dus autorijden belangrijker. Zeker als je het hele jaar moet rijden. Na een groot aantal motorloze jaren heb ik op een gegeven moment mijn motorrijbewijs gehaald en via eerst gehuurde motoren een Yamaha V-Max gekocht met een kapotte 2de versnelling en deze opgeknapt. Heerlijk, wat een motor. Dat geluid en wat een acceleratie.

In 2004 kreeg ik een uitnodiging om op de Bikers Classic’s te komen kijken. Dat was erg indrukwekkend. De sfeer, de motoren, de geluiden en dan die bocht, Eau Rouge. Toen ik dat zag, besefte ik, hoe geweldig dit moest zijn en wilde dit zelf ervaren.

Ook was het fantastisch om gewoon bij de voormalige kampioenen te kunnen komen en bij de motoren. Heel anders dan bij de WK’s en de F1, waar je nergens meer bij komt of je moet heel veel betalen. Overigens was de Centenial TT in 1998 daar al een bewijs van hoe het kan en hoe dat gewaardeerd wordt door de motorliefhebbers.

Het toeval wil, dat ik in het najaar van 2004 van een vriend een Honda 500 kreeg aangeboden, die uit elkaar lag, maar waar alles bij was. Deze gekocht en gebruikt als basis om een semi racer te bouwen. Ook Dick had inmiddels een motor gevonden en zo ontstond Honda Polder Racing. Samen met Danny gingen we aan het werk.

In 2005 hebben we ons ingeschreven voor de Bikers Classic ’s en we waren er ook klaar voor. Het begon vrijdag’s met regen , maar daarna werd het beter en de zondag was prima. Echt Ardenner weer zullen we maar zeggen. Maar we hebben genoten. Hier te mogen rijden en dan ook nog met publiek, wat een feest. Als je uit Source komt, accelereert heuvel af en dan links,rechts maakt Eau Rouge op, zonder dat je ziet waar je uitkomt, dat geeft zo’n kick. De rest van het circuit is ook fantastisch, mooie lange bochten, snelle stukken en ook een chicane bij de Busstop, waarvoor je flink moet afremmen. Als privé rijder op het rennerskwartier is ook mooi. Een praatje met de een, kijken naar motoren bij een ander, samen wat drinken, elkaar helpen met gereedschap of onderdelen, dit is het motorgevoel.

In het najaar meld Danny, dat er een Honda CB 750 te koop is bij Safe Zoetermeer. Ik ga kijken en ben snel verkocht. De motor ziet er prima uit en heeft pas 17.000 km gelopen. Het blok heeft 2 bovenliggende nokkenassen en dat vind ik mooi. Ik wil hem ombouwen naar een CR 750, maar dan wel een speciale, want er moeten trommelremmen in. Zo’n mooie remnaaf met 4 remschoenen. Via internet en op beurzen komen we aan de goede spullen.

Een aluminium racetank met racezitje, andere wielen met remnaven, voorvork, achtervork, via een vriend echte Keihin CR racecarburateurs, megafoons, voetsteunen en clipons.Zelf pas ik het frame aan en de tank, want de tank is in principe voor een recht frame van een CB met enkele nokkenas, dus moet er een en ander aangepast worden.

garage

 
   

Platen voor de voetsteunen, de voorvork en de achtervork pas maken, de uitlaten vergen ook improvisatie, de elektrische aansluitingen, het zitje, kortom werk zat. Maar de motor is af voor de 2e Bikers Classics en daar gaan we weer. Het weer is grandioos. Elke dag + 30 ۫C, wat warm in het pak, maar voor de rest…..heerlijk.

We hebben zelfs een VIP(Very Important Person) bij ons, die onze verrichtingen zeer geconcentreerd volgt. Dit geeft goede perspectieven voor sponsoring in de toekomst hopen we.

DSCF0166.JPG

Helaas is de vering van de voorvork van mijn motor aan de slappe kant en komen de uitlaten zelfs met mijn rijstijl aan de grond in de bochten. Dus daar moet wat aan gedaan worden.

Dick wordt verrast door het rijden van Mike. Deze heeft stiekem de plaats van Danny ingenomen zonder dat Dick dit in de gaten had. Deze is ook verkocht en treedt toe tot het team.

De volgende ervaring wordt Gedinne, België. Een stratencircuit, georganiseerd door een enthousiaste club, die hun best doen om een mooi evenement te organiseren. En dat lukt, dus we genieten met volle teugen. Dit geeft extra stimulans om in de winter alles weer te preparen voor het volgende seizoen.

Ook 2007 is een mooi jaar. Vroeg in het seizoen is er eer race niet op, maar in Zolder,België. Het circuit waar de grote racer Gilles Villeneuve is verongelukt. Op dit evenement is er een geluidslimiet, dus worden alleen de CB 500 en 550 ingezet. Het weer is goed. Er is een koude wind, maar het is droog en dat blijft het.

Het rijden gaat goed, alleen zijn er ondanks de aangebrachte uitlaatdemping toch geluidsproblemen. Danny krijgt de zwarte vlag en moet stoppen in de eerste manch. Waarschijnlijk komt het door de remmen. Deze geven een doordringende piep en dit laat de meter behoorlijk uitslaan. Er is maar een remedie, minder remmen, dus dat doet Danny en er zijn verder geen problemen.De  6de Bikers Classic’s begint regenachtig, zoals meestal in de Ardennen. We hebben nu al 2 VIP’s, dus statistisch 200 % t.o.v. vorig jaar. Als dit zo doorgaat, zitten we in 2025 op + 500.000 Vip’s. Dan zullen het wel rollator parades zijn.

Zaterdag en zondag is het weer droog en het rijden heerlijk. Alleen Dick heeft een probleem, de motor kapt er mee. Twee keer op hetzelfde punt. Hij wordt door de zelfde baanposten teruggebracht, waarbij de vrouwelijke helft iets te vrolijk  “ tot de volgende keer”zegt. Maar thuis blijkt dat er een bigend is vastgelopen en de drijfstang gebroken. Dat wordt sleutelwerk. Gelukkig heb ik nog een reserveblok, dus Dick bouwt dit in en maakt alles in orde voor Gedinne.

Dus op naar Gedinne. Danny laat verstek gaan, want in eens zijn dolfijnen en walvissen belangrijker. Dus zijn we met zijn drieën. Helaas blijkt het blok in Dick’s motor niet helemaal goed te willen presteren. De versnellingsbak laat het afweten en blijft op een gegeven moment in de derde versnelling vast staan. Zelf heb ik olie lekkage. De krukas keerring aan de rechterzijde, die ik al vervangen heb, lekt weer, dus probeer ik het nogmaals. Eigenlijk moet het blok uit elkaar voor deze reparatie, dus moet er geïmproviseerd worden. We snijden de verdikking aan de buitenkant eraf en met vloeibare pakking vullen we dit op. Gelukkig het werkt. De lekkage is verholpen.        
Tot zover  mijn story, volgende keer meer.      

 

< Naar boven