< Terug
     
 
 

De geschiedenis van het ontstaan van het Honda polderracingteam gaat terug naar 2004.

Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Dick (DINO), bouw jaar 1947.

Samen met mijn zoon Danny en zijn schoon vader Jan (Giovanni) waren we in 2004 voor het eerst aanwezig tijdens The Bikers Classics op het circuit te Spa Francorchamp. We hebben dat weekend enorm van de sfeer, motoren en de geweldige motor geluiden genoten. Door al deze indrukken bekroop ons langzaam maar zeker het race virus. Hier willen we ook aan mee doen!
Tijdens gesprekken met een aantal rijders werden we nog enthousiaster. Zij vertelde ons honderd uit over hun belevenissen en gevoelens tijdens de races. En natuurlijk hadden wij aan hen de nodige vragen over de bouw en tuning van hun motoren. Deze informatie konden wij tijdens de bouw van onze motoren goed gebruiken.
Rond lopend en genietend liepen we Marco, een bekende van mijn zoon Danny, tegen het lijf,
Hij reed mee met een Hond CB350. Ook op hem hebben we de nodige vragen afgevuurd. Aan het eind van de drie Bikers Classic dagen waren we alle drie dol enthousiast, volgend jaar staan we hier ook aan de start, dat stond vast.
Voordat het zo ver was moest er nog het nodige gebeuren. Tijdens het zoeken naar een geschikte motor was onze keus snel gemaakt, het worden Honda’s

Het toeval wilde dat ik al snel bij Safe te Zoetermeer een in redelijke staat verkerende Honda CB 550, bouw jaar 1976, op de kop kon tikken. Ook Jan (Giovanni) had een Honda CB550 van een vriend overgenomen.

Nu begon het verhaal pas echt. We hebben de fietsen helemaal gedemonteerd zodat alle onderdelen weer helemaal netjes gemaakt konden worden.

Alles wat niet meer nodig was is niet meer gemonteerd. De motoren liepen goed (en dat met meer als 65.000 km op de teller!) dus daar hebben we niets aangedaan. Tank en zitje bij Ruig plastics gekocht, nieuwe BT 45 banden gemonteerd en de nodige aanpassingen gemaakt .
Hier zijn we de hele winter 2004/2005 mee zoet geweest. Gelukkig hebben we bij Jan (Giovanni) (de schoonvader van mijn zoon Danny) een fantastische sleutelruimte waar we warm en droog kunnen werken.

2005

Hoe is de naam Honda polderracing ontstaan?
Tijdens onze praat avonden vonden we dat ons team een naam moest hebben.
Na enig wikken en wegen -we rijden tenslotte op Honda’s en we sleutelen en testen ze in de polder- was de link naar de naam snel gelegd, het werd: "Honda polderracingteam".
Onze kleuren zijn zwart en geel. 

Mee doen tijdens de The Bikers Classics van 2005
Eindelijk is het zover, het is 3 augustus 2005 de bikers classics gaat dit weekend van start en wij gaan meedoen. Na de nodige voorbereiding, motoren laden, eten inslaan partytent regelen en camper in orde maken gaan we op weg naar Spa Francorcamp.

De reis verloop voorspoedig en we zoeken een leuke standplaats maar we worden naar achteren op het circuit verwezen waar we door de modder op een pas geasfalteerd gedeelte aan komen.
Maar het asfalteren is niet gereed, ze wisten toch dat wij zouden komen!
Of is dit een Belgische project waarbij de planning niet gehaald is?
Daar komt nog bij dat we met de motoren door de modder naar de start moesten (en ze waren zo mooi gepoetst)(zie foto s).
S-Morgens vroeg, het regent, eerst naar de keuring -geen problemen- en daarna snel naar de briefing want we moeten om 9.00 uur de eerste run rijden.

De spanning stijgt gestaag, hoe zal het gaan, lopen de motoren goed, zijn ze snel? Is het circuit glad van de regen?

Allemaal vragen die door onze hoofden schieten maar we zijn vastberaden om er een mooi weekend van te maken want hier hebben we ten slotte een jaar lang naar toe geleefd.

Eindelijk worden we los gelaten. Met veel uitlaat geronk schieten we de baan op- het gaat nog wat harder regenen- dus voorzichtig aan want het zou zonde zijn om gelijk op je bek te vallen.
Veel mede coureurs blijven i.v.m. de regen aan de kant, zonde want het gaat best lekker. De CB-tjes lopen prima -wat na gedane arbeid- een goed gevoel boven brengt.
Alle dagen verlopen goed, we hadden geen pech, het weer knapte op, het eten was goed en we konden het goed vinden met het circuit.
De rondjes gingen steeds sneller en we gingen steeds platter. Zondag was een fantastische dag met goed weer en enorm veel publiek. We scheurden vlak langs de pitsmuur en dan Eau Rouge op, het rechte stuk volgas, plat de vele bochten door, busstop en La source, hierna komt de pitsmuur weer in zicht. Francorchamp is een schitterend circuit!

Na de laatste rit op zondag waren we uitgewoond. We gingen met een voldaan gevoel richting huis maar nog voor dat we thuis waren hebben afgesproken, volgend jaar staan we tijdens The Bikers Classics weer aan de start, dat is zeker. Het race virus heeft ons te pakken.

< Naar boven